S cílem usnadnit uživatelům používat naše webové stránky využíváme cookies. Používáním našich stránek souhlasíte s ukládáním souborů cookie na vašem počítači / zařízení. Nastavení cookies můžete změnit v nastavení vašeho prohlížeče.

ASAF Focus: Představujeme animační studio Krutart

14.08.2019

Pražské studio Krutart patří mezi mladší členy ASAF – naše řady posílilo letos na jaře. Ve své tvorbě kombinuje klasickou i digitální animaci, sleduje trendy světového motion designu. Vyvíjí koprodukční animované seriály i autorské filmy.

Na otázky odpovídal producent Martin Jůza.


Na čem právě pracujete? V jakém stavu projekt právě je? Pokud hotový, kde se ukáže/ukázal?

Celý rok trávíme ve vesmíru. Vyrábíme v koprodukci s Českou televizí seriál Kosmix. Kit pracoval na odpalovací rampě jako servisní robot a vždycky se sám toužil podívat do vesmíru. A tak se jednoho dne odvážil, přivrtal se k raketě a odstartoval své velké galaktické dobrodružství. Seriál bude na ČT:D pro děti od 4 do 8 let, pětiminutové díly, které kombinují zábavu a vzdělávání. Dali jsme dohromady skvělé talenty: scenáristicko-režijní duo Vojtu Dudka a Kláru Jůzovou, ilustrátorku Marii Urbánkovou, Kita mluví Vojta Kotek a odborným garantem je European Space Agency. Seriál poběží na Déčku od začátku roku 2020.
Druhým kosmickým projektem je 25minutový kraťas 3 – 2 – 1 Start!, který je i pro nás vykročením do jiného vesmíru. Poprvé vystupujeme z našich bezpečných vod ilustrované 2D animace do kompletního 3D. Oporou nám je zkušený režisér a animátor Martin Živocký.

Koho hledáte (animátory, koproducenty, distributory, režiséra, projekty)?

Talenty a dobré nápady. S výrobou animovaného seriálu jsme zjistili, že dobrých animátorů není nikdy dost. Zároveň jsme se po několika letech čistě v komerci odklonili k vysněné vlastní tvorbě. A v tom chceme pokračovat. Proto vymýšlíme a testujeme nové příběhy a koncepty. Abych to lépe vysvětlil, jsme spíše kolektivně založené studio. Hodně nápadů vzniká na brainstormech nebo na pivu. Někdo vymyslí sexy nápad, potom ho dostanou na starost scénáristé na rozpracování, producenti a art directoři testují, jestli daná látka rezonuje. Řídíme se pravidlem, že dobrý nápad musí fungovat ve dvou větách, ale zároveň musí ustát 26dílnou sérii – jako třeba Kosmix.

Co vás brzdí v práci? Kdybyste mohli něco změnit (ať už v legislativě, současné praxi či nastavení pravidel) změnit, co by to bylo?

Všechno má svoje tempo. Když jsme šli před pěti lety na trh, byl Krutart úplně jiná firma s jinou vizí. Krutart jsme založili ve složení dva režiséři hraných filmů a střihač. Náš sen byl dělat na vlastních hraných filmech a jejich vývoj živit z reklam. To ale byla jalová představa, protože práce na reklamě, obzvláště hrané reklamě, je sebekonzumující. A pak už nezbývá energie cokoli tvořit. Takže jsme museli po čase redefinovat naše představy a pustili jsme se cestou animované tvorby. Díky ní můžeme vyprávět epické příběhy s krásným vizuálem našich talentovaných výtvarníků.
Jdeme postupnou cestou od menších celků k větším, učíme se za pochodu. Samozřejmě by bylo skvělé, kdyby se nám dařilo financovat naše studio jen z vlastních projektů, aniž bychom museli dělat zakázky. Ale to je podle mě otázka času. Zároveň jsme se postupně dostali k zajímavé komerční práci.

Myslím, že nám Čechům nějakou dobu nebylo úplně vlastní sdílení know-how a spolupráce obecně. Ale i tady vidím velké zlepšení, konají se u nás profesionální evropské workshopy a platformy napříč všemi žánry. Díky zkušenostem z hraného filmu jsme zvyklí, že bez dalších x-lidí film prostě nevznikne, což je u mladých tvůrců animovaných filmů spíš výjimka. Často je pro autory komplikované tvořit s někým dalším, ať už to je scenárista, dramaturg nebo jiní animátoři. Školy tomu můžou jít naproti a vytvářet cvičení, na kterých budou animátoři spolupracovat ve větších týmech. Zároveň si oťukáváme spolupráci s FAMU a Ondrou Javorou, díky kterému máme teď na léto stážistku na výrobu seriálu.

Jak si vybíráte projekty?

Náš první hotový film byl celovečerní dokument Švéd v žigulíku. S ním jsme se dostali na mezinárodní trhy, film se prodal do televizí po celém světě a ochutnali jsme, jaké to je vyprávět příběhy pro globální publikum. To je naše zásadní kritérium, aby látka fungovala v mezinárodním kontextu. Zároveň jsme se rozhodli jít cestou spíše vlastních IPs – Intelectual properties, neboli značek. Samozřejmě se věnujeme i čistě autorským projektům, na kterých spolupracujeme se spřátelenými režiséry a scenáristy. Ale paralelně investujeme čas i peníze do projektů, které jsou “made by Krutart”. U nich je naše současné zaměření hlavně v kombinaci dobrodružných příběhů s edukativním elementem. Pokračujeme v kolejích, které jsme si nastavili s Kosmixem a 3 – 2 – 1 Start! Hrozně nás totiž baví dělat diváckou tvorbu, která má ale svůj vzdělávací přesah.

Krutart: krátký film 3 – 2 – 1 Start!

Jaký film vás v poslední době nadchnul? Na co byste vzali své dítě/své známé do kina?

Nečekaná pecka pro mě byl film Spider-man Paralelní světy. Nejsem fanoušek superhrdinských filmů, ale ta míra detailu, radosti a péče, která z toho filmu zářila, mě dostala. Myslím, že se tím filmem přepsala historie moderních 3D animáků. A rozhodně bych doporučil dokumentární seriál od Netflixu, Wild wild country. Je to obyčejná kombinace archivů a mluvících hlav, ale vypráví neskutečně strhující příběh gurua Osha. Sám teď jako režisér dokončuji dokument pro ČT a další máme ve vývoji, takže mě ta forma hodně inspiruje. A těším se na Maradonu, který je ze stejného soudku. Obecně mě baví, jak se formáty zbavují svých očekávaných charakteristik (typu “dokument má být objektivní nebo o přírodě, animace je pro děti”). Kritériem se stává, jestli je to prostě dobrý film. Ale to mluvím za sebe, ne za studio

ZmRkO